21 Joulukuu 2015

Uusi Fiat Tipo voitti arvostetun Autobest 2016 -palkinnon

• Fiatin uusin malli voitti himoitun Autobest-palkinnon. Kilpailun tuomaristo koostui 26 moottoritoimittajasta 26 eri Euroopan maasta.
  • Fiat Tipo jätti finaalissa taakseen uuden Opel Astran, uuden Hyundai Tucsonin, Honda CRV:n ja Mazda CX-3:n.
  • Erityisesti kilpailun tuomaristo arvosti voittaja-auton hyvää hinta-laatusuhdetta, joka on ollut Fiatin uuden mallistostrategian ydin.
  • Fiat on ainoa automerkki, joka on voittanut kyseisen palkinnon kolme kertaa: vuonna 2003 voittaja oli Fiat Panda, 2008 Fiat Linea ja nyt Fiat Tipo.
  • Tipo -mallinimeä tullaan käyttämään kaikissa EMEA -maissa pois lukien Turkissa, jossa kehitysprojektin työnimi Aegea osoittautui niin suosituksi että se päätettiin jättää myös markkinoille tuotavan mallin nimeksi.

Riippumaton, vuonna 2001 perustettu Autobest-organisaatio, valitsi Fiat Tipon "Autobest 2016" -palkinnon saajaksi. Palkinto on tunnustus Tipon käytännöllisyydelle ja hyvälle hinta- laatusuhteelle. Auto on kompakti yhdistelmä kilpailukykyistä hintaa ja asiakkaiden tärkeimpänä pitämiä ominaisuuksia.

Valinta perustui kilpailun tuomariston asettamaan 13 eri arviointikriteeriin kuten: muotoilu, mukavuus, käyttökustannukset, ajettavuus, hinta, huoltoverkosto, varaosatarjonta, monipuolisuus ja takaisin ostohinta. 1 492 pisteellä tuomaristo arvioi Tipon Euroopan parhaaksi autohankinnaksi.

Tämän vuoden kilpailussa Fiat Tipo ohitti neljä finaalivastustajaansa: uuden Opel Astran, uuden Hyundai Tucsonin, Honda CRV:n ja Mazda CX-3:n. Tuomariston mielestä Tipo on erinomainen auto, jonka ominaisuudet täyttävät eurooppalaisten asiakkaiden vaatimukset: muotoilu, moottorit, viimeistelyn laatu, mukavuus, monipuolisuus ja erinomainen hinta- laatusuhde.

Tipon lisäksi kaksi Fiat -mallia on voittanut himoitun Autobest -palkinnon aiemmin: Panda vuonna 2003 ja toisena Linea vuonna 2008. Palkintojenjako-tilaisuus pidetään Milanossa ensi helmikuussa. Palkintogaala on ensimmäinen tuomariston uudella, laajennetulla kokoonpanolla, jossa uusina jäseninä mukana ovat Itävalta, Belgia, Ranska, Irlanti, Italia, Hollanti, Norja, Portugali, Espanja, Ruotsi ja Iso Britannia.

Tipon myynti on käynnistynyt vauhdikkaasti Italiassa, jossa ensimmäisessä viikonloppunäyttelyssä myytiin yli 1 000 autoa. Suomessa Tipo tulee myyntiin kesällä 2016.

Uudessa Tipossa on iso tavaratila (520 litraa) ja sen ulkomitat ovat: pituus 4.54 metriä, korkeus 1.79 metriä ja leveys 1.49 metriä). Auton 2.64 metrin akseliväli mahdollistaa väljät sisätilat. Italialainen muotoilu sekä ulkokuoressa että sisätiloissa tekevät autosta segmenttinsä valopilkun.

Uuden auton jousitus mahdollistaa hyvin täsmällisen ohjattavuuden, pito tiehen on hyvä ja matkustajien mukavuus korkeaa luokkaa: etuakseli on tuettu McPherson -jousituksella ja taka- akseli poikittaisella yhdystukiakselilla . Auton paino on saatu pidettyä alhaisena ja painojakauma optimaalisena, minkä ansiosta polttoaineen kulutus on alhainen.

Tipo edustaa taattua Fiat-tyyliä, joka koostuu lukuisista mukavuutta parantavista yksityiskohdista ja -ominaisuuksista. Varustelista on pitkä: UConnect-viihdejärjestelmä 5- tuumaisella kosketusnäytöllä, Bluetooth-HandsFree -järjestelmä, audio streaming, tekstin luku ja äänen tunnistus, AUX- ja USB-liitännät sekä iPod-integraatiomahdollisuus, monitoimiohjauspyörä, peruutuskamera sekä uusi TomTom 3D navigointijärjestelmä.

Mallinimi - Tipo - kunnioittaa Fiatin historiaa, johon kuuluu useampia Tipo-malleja. Yksi aiemmista Tipoista valittiin Vuoden Autoksi vuonna 1989 suurimpina ansioinaan monikäyttöisyys, hyvät sisätilat yhdistettynä kompakteihin ulkomittoihin. Vuoden Autoa myytiin lähes kaksi miljoonaa kappaletta vuosien 1988 ja 1995 välisenä aikana. Samat voittavat ominaisuudet löytyvät myös uudesta Tiposta.

Uuden Fiat Tipon suunnittelusta on vastannut italialainen Centro Stile Fiat, kehittämiseen on osallistunut myös Turkissa sijaitseva Tofas R&D, yksi FCA:n suurimmista tuotekehityskeskuksista. Auto valmistetaan Tofasin tehtaalla Bursassa, Turkissa. Tehdas kuuluu maailman parhaiden autotehtaiden joukkoon ja se on palkittu ansioistaan World Class Manufacturing -kultamitalilla.

Lisätietoja:
Tuote- ja viestintäpäällikkö Tomi Kari, puh. 040 768 7060, tomi.kari@fcagroup.com Viestintäjohtaja Bjarne Petersen, +45 2927 8832, bjarne.petersen@fcagroup.com

www.fiatpress.com
www.fiat.fi