30 Lokakuu 2015

Jeep Trailhawk: tehty kulkemaan omia polkujaan

Euroopan automarkkinoilla eniten myyntiään kasvattanut automerkki on Jeep. Vuonna 2014 Jeepin myynti kasvoi 70 %. Vuoden 2015 ensimmäisellä puoliskolla kasvu on ollut vieläkin hurjempaa: 174 % edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Maastokelpoisten SUV:ien kysyntä on kasvussa, tähän kysyntään Jeep vastaa esittelemällä autojen maastokelpoisuuden osoittavan "Trail Rated" -järjestelmän ja sen merkkiä kantavan Trailhawk -malliston. Jeep on symboli sekä maastokelpoisuudelle että sen kuljettajia yhdistävälle seikkailunhalulle. Jeep on auto niille, jotka haluavat tietoisuuden siitä että heidän autollaan pääsee minne tahansa. Trailhawk on Jeepin maastokelpoisuuden huipentuma.

Trail Rated -merkkiä kantavat Jeep -malleista Jeep Renegade ja Jeep Cherokee. Trail Rated -tunnus takaa näiden autojen maastokelpoisuuden kaikkein vaativimmilla reiteillä kuten legendaarisella Rubicon Traililla. Trail Rated - maastokelpoisuuteen kuuluu myös kyvykkyys kulkea syvässä vedessä ilman teknisiä ongelmia. Autojen voimakkaat, jopa rajut piirteet korostavat Jeepin maastokelpoisuutta.

Trail Rated -luokittelu esiteltiin alunperin vuonna 2003. Sen tavoitteena oli pystyä kertomaan asiakkaille, kuinka perusteellisesti Jeep on omistautunut autojen maasto-ominaisuuksien sekä erityisesti nelivedon kehittämiseen. "Kun autoissamme on "Trail Rated" -merkki, se on takuumme siitä että voit ajaa Jeepilläsi minne tahansa, milloin tahansa ja millaisissa olosuhteissa tahansa" painottaa Jeepin maahantuojan FCA Finlandin tuote- ja viestintäpäällikkö Tomi Kari.

Viisi testitasoa

Trail Rated Jeepien mallisto on käynyt läpi lukuisia haastavia testejä maailman vaativimmissa maastoissa kaikenlaisissa sääolosuhteissa. Tavoitteena on ollut auton maasto-ominaisuuksien perusteellinen testaaminen. Läpäistäviä testitasoja on viisi. Niihin kuuluvat luistonesto, vedessä ajaminen, käsiteltävyys, pyörien välisen vedon säätäminen sekä eteneminen.

Jokaisella tasolla tehdään useita testejä, joissa selvitetään miten auto käyttäytyy epätasaisessa maastossa, jyrkissä kulmissa ja esteissä. Trail Rated -malleissa täytyy olla erityisen hyvä etenemiskyky, erinomainen pito kaikilla mahdollisilla alustoilla ajettaessa sekä näitä tukevat ja vaimentavat voimansiirto, jousitus- ja alustaominaisuudet.

Trail Rated on autoteollisuudessa edelläkävijänä tunnustettu testausmetodologia, jonka ovat kehittäneet yhteistyössä Jeepin tuotekehitysinsinöörit ja Jeepin Nevadan koeajokeskus. Yhdistelemällä maastossa ajaminen ja tiekonesimulaatiot, metodologian avulla on luotu yhdenmukaiset, tasalaatuiset ja luotettavat mittarit maastokelpoisuuden määrittämiseen.

Trailhawk -malleissa on aina vakiona edistyksellisimmät vaihteisto- ja nelivetovarusteet. Neliveto on täysin elektronisesti säädettävissä, siinä on alamäkiominaisuudet sekä useita valinnaisia ajotiloja erilaisille ajoalustoille kuten lumeen, hiekkaan ja mutaan.

Suomessa Trailhawk -merkkiä kantaa Jeep Renegade, jossa on 170 hv 2-litrainen turbodieselmoottori 9- portaisella automaattivaihteistolla. Jeep Cherokee Trailhawkia vauhdittaa 3.2-litrainen V6 -moottori, jossa on 272 hevosvoimaa ja niin ikään 9-portainen automaattilaatikko

Hinnat alkaen:

Jeep Renegade Trailhawk 2.0 Multijet 170 hv AT9, 4WD, 38 487,59 €

Jeep Cherokee Trailhawk 3.2 V6 272 hv AT9, 4WD, 59 992,20 €

Lisätietoa, -kuvia ja videomateriaalia Trail Rated -mallistosta löydät Jeep Trail Rated -amerikkalaiselta sivustolta. Muistathan että Suomessa Jeep Grand Cherokee ei kuulu Trailhawk -mallistoon.
www.jeep.com/en/jeep-capabilities/trail-rated/

Lisätietoja:

Tuote- ja viestintäpäällikkö Tomi Kari, puh. 040 768 7060, tomi.kari@fcagroup.com Viestintäjohtaja Bjarne Petersen, +45 2927 8832, bjarne.petersen@fcagroup.com

www.jeep.fi
www.jeeppress-europe.com